vrijdag 24 augustus 2012

Project 10 pan: quit

Hoi!

Ik heb er genoeg van, ik ben ermee klaar. Maar ik heb reden. Wil je weten wat mijn excuses zijn? lees dan even verder.

Project 10 pan is een 'project' voor mensen die vinden dat ze veel make-up hebben, die zichzelf verbieden om tien producten op te maken voor ze nieuwe kopen. Dit doen ze vaak om geld te besparen, en om te genieten van de laatste snikjes van hun oude, geliefde producten. Velen stoppen met het gebruiken van deze producten, om het op te sparen voor 'goede gelegenheid'. Je ziet het misschien al aankomen, vaak belanden deze dus vanachter in de kast, en zijn ze weer vergeten bij een 'goede gelegenheid'. Uiteindelijk vind men het terug, maar ruikt het niet meer goed of is het gewoon echt slecht geworden. Dat terwijl men oorspronkelijk gewoon zuinig wou omspringen met de restjes, maar het moeten weggooien van een geliefd product is érger dan het gewoon op te maken. 

Voor project 10 pan (verder p10p genoemd), zoeken mensen hun 'stash' uit naar producten die bijna op zijn en men gaat deze opschrijven. Pas als deze helemaal opgemaakt zijn, mag er opnieuw geshopt worden. Je merkt zelf al dat dit leidt tot een verkleining van de stash (tien producten minder, zonder dat er bijgekocht wordt). Ik besloot drie of vier maanden geleden om dit ook te doen.

De keuze van mijn producten ging als volgt:
'Dit oogpotlood heb ik al zeker 7 jaar, en er is nog maar een stompje over. Dit ga ik opgebruiken voor ik aan mijn volgende zwarte oogpotlood begin!' Dat klinkt goed. "Deze oogschaduwen heb ik al van euhm... toen ik 14 was! (ik ben nu 20) Maar ze zijn mooi, en ik heb ze nog bijna niet gebruikt... ik ga ze opgebruiken!" en verder: 'oh ja, deze foundation, de eerste die ik eigenwijs uit mijzelf koos en eigenlijk iets te donker is. Kijk, ik kan hem misschien gebruiken onder mijn oog om mijn wallen te verbergen? Hij valt er helaas wel bijna af na een uurtje of twee...' 
en verder dacht ik er niet over na, tot...

Ik me weer eens had opgemaakt met deze producten, en na een half uurtje jeuk kreeg aan mijn oog. Toen drong het door dat mijn oogschaduw eigenlijk slecht is, en ik heb ze maar allemaal in de vuilbak gekieperd. Toen ik over de rest van mijn productjes nadacht, vond ik ook de foundation die eigenlijk niet bij mij past. Is zo een project het waard om de deur uit te gaan met producten die niet bij je gaan? neen toch? Zo, er bleven nog maar 5 dingen over op het lijstje van mijn p10p... dus heb ik maar besloten dat ik ermee stop. Ook heb ik intussen al dingen besteld bij Zoeva (vooral borstels, maar ik bestel liever meerdere dingen tegelijk als ik verzendingskosten moet betalen) en dus waarschijnlijk volgens sommigen gezondigd. 

Ik zou nu het project opnieuw kunnen beginnen, met andere producten, maar dat doe ik niet. Ik heb 4 maand geen make-up gekocht (wat voor mij eigenlijk niet zo uitzonderlijk lang is) en goed kunnen nadenken over wat ik al heb en of het nodig is om meer te kopen; ik heb de stash die ik al heb meer leren waarderen, en dat is toch waar het project om gaat? Ik heb dus het besef dat het je mee moet geven gekregen. Dat is voor mij voldoende. Ook kan wat shopping-tijd mij enorm ontspannen, en dan koop ik meestal maar twee productjes tegelijk, en dat gebeurt dan in de maand eens. Met productjes bedoel ik dan ook shampoo, douchegel, zeep... 

Wil je zelf een p10p doen? Dan heb ik enkele tips voor je. 
Gebruik enkel producten die je echt graag gebruik(te) en geef de dingen die niet bij je gaan (zoals die foundation) gewoon weg aan vriendinnen ofzo. Het is niet de bedoeling dat je ongelukkig wordt door het gebruiken van je oude producten, maar juist blij bent dat je ze toch nog kan gebruiken en kan uitkijken naar meer plek in je stash. Begin gerust met producten die zo goed als op zijn, je zal er toch nog lang mee kunnen doen. Je kan ook kiezen om maar 5 producten of minder te nemen, als je denkt dat je het niet uithoudt anders.

Ikzelf ga regelmatiger mijn stash uitmesten naar productjes die ik al lang niet meer gebruikt heb, en ga gewoon rekening houden met de producten die ik al langer heb (dat ik die iets vaker gebruik). Maar ik ga me niet meer verbieden om make-up te kopen, daarvoor is het een te heerlijk ontspan-momentje voor mij. En eerlijk; het is toch leuker om tussen 5 kleuren lipstick te kiezen dan 2?

Groetjes,
We Check It Out!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten